Mitä interaktiivisuus on?

“Interactivity is not about objects, it’s about actions. Yet our thought processes push us towards objects, not actions. This explains why everybody is wasting so much time talking about ‘content.’ Content is a noun! We don’t need content; we need process, relationship, action, verb.” — Chris Crawford: Why is Interactivity So Hard?

Testaa Pelinjohtajan kuusi atribuuttia:

Ainakin ajatuksia herättävä testi pelinjohtajan arvioimiseksi: (Ropellukset suositelee arviointiväliksi: 3-18) Creativity: A GM’s ability to come up with interesting, compelling new ideas, be they for adventures, characters, or whole campaign settings; Improvisation: The ability to “roll with it,” responding to player’s crazy ideas, making things up on the spot, and house ruling through odd situations;… Continue reading Testaa Pelinjohtajan kuusi atribuuttia:

Miksi puhutaan vain säännöistä?

Roolipelikeskustelu on viime vuosina keskittynyt sääntöjen pohtimiseen. “System does matter”, väitetään. Sen jälkeen ryhdytään pitkälle vietyihin vertailuihin eri systeemien välillä, sillä keskustelun perusväittämä on, että säännöt ovat olemassa jonkin tietyn pelitavan mahdollistavana rakenteena, joten niiden laatijalla on aina mielessä jokin “oikea” tapa pelata roolipelejä. Jos peliporukalleen ehdottaa uutta kampanjaa, kääntyy puhe aika nopeasti käytettäviin sääntöihin; “millä säännöillä pelataan?” Säännöt… Continue reading Miksi puhutaan vain säännöistä?

Onneksi olkoon, Dave Arneson!

Ajatuksena oli kirjoittaa jotakin pientä Dave Arnesonista tämän syntypäivän (1.10.) johdosta, mutta unohdin! Tässä kuitenkin muutamia ajatuksia, pari päivää myöhässä: Dave Arneson muistetaan parhaiten Dungeons & Dragonsin toisena kehittäjänä, mutta myös D&D:n oikeuksista (ja rahasta) tappelevana riitapukarina, joka voitti TSR:ä ja Gygaxia vastaan käymänsä oikeusjutut 1980-luvulla. Osuvampi titteli Arnesonille olisi kuitenkin “roolipelaamisen keksijä”, kuten vähän… Continue reading Onneksi olkoon, Dave Arneson!

Mitä jättiläiset pelaavat?

Le Drinquet This is a medieval French dice game documented in the literature of the time by Franz Semrau in his work Wurfel und Wurfelspiel im alten Frankreich (1910), a scholarly account of references to dice games in medieval French literature. It is a two-player game and the players agree at the beginning of the… Continue reading Mitä jättiläiset pelaavat?

“Ahneus kasaa, kuolema tasaa.”

Koristellut pyhimykset (“jeweled saints”) ovat erikoinen kristinuskon historiaan liittyvä juttu, jossa Rooman katakombeista löydettyjä “pyhimysten” luurankoja lähetettiin Alppien ylitse Etelä-Saksaan ja muille katolisille alueille 1500-1600-luvuilla. Saksassa oletetut pyhimysten luurangot sitten koristeltiin ylettömillä rikkauksilla osana vastauskonpuhdistuksen tavoitetta palauttaa katoliselle kirkolle ja sen pyhimyksille niiden vaatima loisto. Lopputuloksena on kirkon vuosisatoja häpeissään piilottelema ilmiö, jossa luultavasti ihan tavallisten… Continue reading “Ahneus kasaa, kuolema tasaa.”

“Ja sodan koirat irroittaa”

Pienen väliamerikkalaisen Megeran tasavallan asiat ovat viime aikoina muuttuneet yhä huonompaan suuntaan. Commandante Manuel Ortega kaappasi vallan vuonna 1970, ja on 30-vuotisen hallituskautensa systemaattisesti keskittänyt maan luonnonvarat harvavaltaisen eliitin käsiin. Kansa näkee nälkää Ortegan solmiessa yhteistyösopimuksia kansainvälisten suuryritysten kanssa, mutta Ortegan Kansanarmeija ja sen pelätyt Mustat baretit pitävät huolta, ettei kansannousulla ole minkäänlaista mahdollisuutta. Ihmiskunnan toisen… Continue reading “Ja sodan koirat irroittaa”

Mitä korkea fantasia on?

Korkea fantasia (“high fantasy”) tarkoittaa sellaista kuvitteellista maailmaa, jossa yliluonnollisten elementtien määrä on suuri. Toisin kuin matalassa fantasiassa (“low fantasy”), on korkeassa fantasiassa pääasiassa ihmisen sijaan läpeensä maaginen maailma. Se ei kuitenkaan välttämättä tarkoita D&D:n inspiroimaa “renaissance fair” -tyyppistä kampanjamaailmaa, jossa magian keinoin ylläpidetään hyväntahoista hallintoa ja kaupungin jätehuolto hoituu velhojen sopiviin paikkoihin taikomilla “kannettavilla… Continue reading Mitä korkea fantasia on?