Interview With Tarn & Zach Adams!

Heihoo! On aika juhlistaa 200. blogipostia todellisella mahtihaastattelulla. Kyseessä on Dwarf Fortressin tekijät Zach ja Tarn Adams. Zach piirsi kuvan ja Tarn vastaili kysymyksiin. Haastattelu on englanniksi, mutta mikäli tahtotilaa löytyy se myös käännetään suomeksi tahdon ilmaisujen mukaan (siis jos joku toivoo :). Jos joku lukija ei vielä tiedä, mikä on Dwarf Fortress, on aika… Continue reading Interview With Tarn & Zach Adams!

SIIS-visa #3

Laitetaan tännekin SIIS ry:n taannoisen saunaillan roolipelitietovisa. Osa kysymyksistä on lainattu aina niin loistavasta Jeff’s Gameblogista. PERUSKIERROS 1. Millä tunnussanalla pääsee sisään baarin takahuoneeseen Leisure Suit Larryssä? 2. Montako Istaria lähetettiin Keski-Maahan? 3. Mikä on ykköstason Magiankäyttäjän nimitys suomenkielisessä D&D:n “punalaatikossa”? 4. Mikä näistä on Cyberpunk 2020 -pelin megakorporaatio: a) Arasaka, b) Basefirm, c) Cryologic? 5.… Continue reading SIIS-visa #3

200. blogikirjoitus

Niklas: Limun ropellukset on edennyt kunnioitettavaan kahdensadan blogikirjoituksen ikään. Touhu on syksyn ajan jatkunut pitkälti entisenlaisena, joskin kirjoitusten tahti on vähän hiipunut kesän määristä. Kaikki näyttää kuitenkin tulevaisuuden suhteen valoisalta, sillä Limun Ropellusten maailmanvalloitussuunnitelma etenee suunnitelmien mukaan. Mutta mistä tässä kaikessa on oikein kyse? Itselläni pelaaminen on jatkunut viimeisen puolivuotisen ajan edelleen kiitettävän tiivistahtisena. Viikottainen Elsirin laakso -kampanja… Continue reading 200. blogikirjoitus

Mitä interaktiivisuus on?

“Interactivity is not about objects, it’s about actions. Yet our thought processes push us towards objects, not actions. This explains why everybody is wasting so much time talking about ‘content.’ Content is a noun! We don’t need content; we need process, relationship, action, verb.” — Chris Crawford: Why is Interactivity So Hard?

Testaa Pelinjohtajan kuusi atribuuttia:

Ainakin ajatuksia herättävä testi pelinjohtajan arvioimiseksi: (Ropellukset suositelee arviointiväliksi: 3-18) Creativity: A GM’s ability to come up with interesting, compelling new ideas, be they for adventures, characters, or whole campaign settings; Improvisation: The ability to “roll with it,” responding to player’s crazy ideas, making things up on the spot, and house ruling through odd situations;… Continue reading Testaa Pelinjohtajan kuusi atribuuttia:

Miksi puhutaan vain säännöistä?

Roolipelikeskustelu on viime vuosina keskittynyt sääntöjen pohtimiseen. “System does matter”, väitetään. Sen jälkeen ryhdytään pitkälle vietyihin vertailuihin eri systeemien välillä, sillä keskustelun perusväittämä on, että säännöt ovat olemassa jonkin tietyn pelitavan mahdollistavana rakenteena, joten niiden laatijalla on aina mielessä jokin “oikea” tapa pelata roolipelejä. Jos peliporukalleen ehdottaa uutta kampanjaa, kääntyy puhe aika nopeasti käytettäviin sääntöihin; “millä säännöillä pelataan?” Säännöt… Continue reading Miksi puhutaan vain säännöistä?

Onneksi olkoon, Dave Arneson!

Ajatuksena oli kirjoittaa jotakin pientä Dave Arnesonista tämän syntypäivän (1.10.) johdosta, mutta unohdin! Tässä kuitenkin muutamia ajatuksia, pari päivää myöhässä: Dave Arneson muistetaan parhaiten Dungeons & Dragonsin toisena kehittäjänä, mutta myös D&D:n oikeuksista (ja rahasta) tappelevana riitapukarina, joka voitti TSR:ä ja Gygaxia vastaan käymänsä oikeusjutut 1980-luvulla. Osuvampi titteli Arnesonille olisi kuitenkin “roolipelaamisen keksijä”, kuten vähän… Continue reading Onneksi olkoon, Dave Arneson!

Mitä jättiläiset pelaavat?

Le Drinquet This is a medieval French dice game documented in the literature of the time by Franz Semrau in his work Wurfel und Wurfelspiel im alten Frankreich (1910), a scholarly account of references to dice games in medieval French literature. It is a two-player game and the players agree at the beginning of the… Continue reading Mitä jättiläiset pelaavat?