Olen jo pitkään halunnut tehdä Dragonlancen hengessä kaunokirjallisempaa kampanjalokia. Nyt päätin tarttua siihen ja ajattelin julkaista sitä tänne blogiin jatkokertomuksena. Tavoitteeni on kirjoitella 1000 sanaa viikossa vuoden ajan, saa nähdä miten käy, mutta aie on kova! Tässä on ensimmäinen osa: Tuomion Vuori!
Revitään auki kaikki genrerajat
“Every once in a while I get to feeling crazy, and I throw my dungeon open to a bunch of Traveller characters. Plasma guns against dragons makes for an amusing confrontation. So far the spacemen haven’t won yet.” — Ken St. Andre
Onneksi olkoon, Tom Moldvay!
Olen monesti maininnut Tom Moldvayn nimen blogissa. Vuonna 2007 kuollut Moldvay muistetaan varmasti parhaiten Basic D&D -säännöstöstään, eli TSR:n vuonna 1980 julkaisemasta Moldvayn “punalaatikosta”. Monet pitävät sitä säännöiltään ylivoimaisena D&D-iteraationa, parempana ja selkeämpänä kuin pari vuotta myöhemmin julkaistu ja suomeksikin käännetty Mentzerin “punalaatikko”, joka pitkälti seuraa Moldvayn jalanjälkiä. Itse olen vain selaillut alkuperäistä Moldvayn D&D:tä, mutta… Continue reading Onneksi olkoon, Tom Moldvay!
Pikkuruhtinaat: Kaikki kadonnut löytyy kuusta
Kaikki se, joka on maan pinnalta päässyt katoamaan, löytyy kuusta. Tämä koskee niin ihmisten menetettyä nuoruutta, kuin kuolleitakin. Se, että kaikki kadonnut on kuussa, tarkoittaa tietysti samalla, että kadonneita asioita voi sieltä lähteä hakemaan. Mitä jos pelaajahahmot lähtisivät hakemaan kuollutta kumppaniaan kuusta? Tämäkin maailmanluontiin liittyvä seikka on lainattu suoraan Ludovico Arioston Raivoisa Roland, eli Orlando Furioso -ritarirunoelmasta vuodelta… Continue reading Pikkuruhtinaat: Kaikki kadonnut löytyy kuusta
900 klassista arcadepeliä pelattavana netissä
Äkkiväärä internet-arkistoija Jason Scott on viime aikoina ollut kiireinen, sillä hän on vetänyt 900 arcadeklassikkoa nettiin vievää The Internet Arcade -projektia. Pelit ovat pelattavissa suoraan selaimella, joka on jo aikamoinen saavutus itsessään, puhumattakaan siitä, että joukosta löytyy kaikenlaisia klassikkohelmiä, mm. Golden Axe ja Rastan. Uskaltaisin väittää, että historiannälkäisille löytyy nyt pelattavaa vuosikausiksi. Samalla Scottin tiimi vei… Continue reading 900 klassista arcadepeliä pelattavana netissä
Käännös KääpiöLinnakkeen veljeksistä! Tarn & Zach Adams haastattelu.
Heihoo! Käännöstyö on valmis. Alla jo siis aiemmin postattu haastattelu mutta tällä kertaa yleisönpyynnöstä käännettynä suomeksi. Olkaa hyvä: On aika juhlistaa 200. blogipostia todellisella mahtihaastattelulla. Kyseessä on Dwarf Fortressin tekijät Zach ja Tarn Adams. Zach piirsi kuvan ja Tarn vastaili kysymyksiin. Jos joku lukija ei vielä tiedä, mikä on Dwarf Fortress, on aika ottaa selvää.… Continue reading Käännös KääpiöLinnakkeen veljeksistä! Tarn & Zach Adams haastattelu.
Viisauden (wis) ja Älykkyyden (int) välinen ero?
Lisää sarjakuvia http://jeremykaye.tumblr.com/ Linkki löydetty http://www.geeksaresexy.net/
Jan Luyken: Het Menselyk Bedryf (1694)
Het Menselyk Bedryf (eli “Ammattien kirja”) on hieno kokoelma eri ammattitaitoja kuvaavia kaiverroksia vuoden 1694 Amsterdamista. Kirjassa on kuvattuna sata erilaista ammattia, mm. seppä ja astrologi, joita voisi helposti kuvitella käyttävänsä myös fantasiaroolipelin kuvituksena. Tässä muutama kokoelman parhaista kuvista, lisää voi selailla Internet Archivesta tai tältä sivulta.
Pikkuruhtinaat: Papeilta pääsy kielletty?
Papit ovat turvallisuuden ja jatkuvuuden symboli. Ne ovat D&D:n tapa sanoa, että kaikki on ihan hyvin, silloinkin kun maailma on täynnä toinen toistaan kammottavampia hirviöitä ja otuksia. Ilman pappeja D&D:n pelaaminen on tietysti paljon vaarallisempaa, mutta jos ne ovat mukana, on pelaaminen pahimmillaan (vai parhaimmillaan?) “renaissance fair” -tyyppistä kaikilla-on-kivaa-fantasiaa, jossa sankarit porskuttavat ikuisesti hyvän puolesta,… Continue reading Pikkuruhtinaat: Papeilta pääsy kielletty?