Iimu on alkanut vetämään Roll20-alustan avulla pelattavaa Twilight: 2000 kamppanjaa. Twilight: 2000 on todellinen roolipelien klassikko kasikytluvulta, ajalta jolloin ydinsodan uhka leijaili maailman yllä ihan eri tavalla kuin nykyään. GDW:n julkaiseman Twilightin tulkinnassa maailma on suistunut (rajoitetun) ydinsodan jälkeiseen anarkiaan, jossa sotilasyksiköt vastaavat vain itselleen. Tässä synkeässä maailmassa pelaajat ovat sodan runtelemalta Puolan maaseudulta takaisin… Continue reading Twilight: 2000 ja sodan avoin maailma
M.A.R. Barker & Tékumel
Lupasin pari viikkoa sitten kirjoitella lisää M.A.R. Barkerista ja Tékumel-maailmasta. Aihe onkin mitä parhain, sillä M.A.R. Barker on todella mielenkiintoinen heppu ja Tékumel ainutlaatuisen upea luomus! Phillipinä vuonna 1929 syntynyt Barker kiinnostui jo nuorena erilaisista kielistä ja kielitieteestä, mutta myös fantasiakirjallisuudesta, strategiapeleistä ja pienjulkaisujen tekemisestä. Tämä kiinnostuskohteiden hieno yhdistelmä johtikin vuosien mittaan ensin oman fiktiivisen maailman… Continue reading M.A.R. Barker & Tékumel
Elsirin laakson historia #2
Seikkailijat valmistautuivat lähtemään uudestaan tutkimattomaan erämaahan. Tällä kertaa joukkoon liittyi myös siveellinen paladin Zapkilla, joka hurjasta nimestään huolimattaan oli oikein ritarillinen. Zapkilla ryhtyi ensi töikseen mittelemään Drellinin lossin kaksintaisteluareenan moninkertaisen ottelumestari Ughnashin kanssa. Taistelu oli pitkään tasaväkinen, mutta Zapkillan silmän välttäessä Ughnash hämäsi ja potkaisi paladinia rumasti polvitaipeeseen ja löi heti perään nyrkillä naamaan. Zapkilla… Continue reading Elsirin laakson historia #2
Elsirin laakson historia #1
Kaikenmoisia seikkailijoita ja onnenonkijoita oli saapunut Drellinin lossi -nimiseen kaupunkiin, sillä kaupungin isät olivat luvaannet 100 kultarahan jokaiselle, joka tutkisi kaupungin ympäristöä ja varmistaisi niiden asutuskelpoisuuden. Kääpiötaistelija Robert, ihmisvoro Norton, haltijajousimies Alderagnimer, ihmistaikuri Faustus ja ihmispappi Kyrass löysivät nopeasti yhteisen sävelen ja päättivät lähteä tutkimaan etelässä sijaitsevia tasankoja, joilla oltiin kuultu olevan jonkinlainen maan sisään… Continue reading Elsirin laakson historia #1
Skaalautumaton maailma
Taistella, vaiko juosta pakoon? Tämä on se kaikkein oleellisin ja mielenkiintoisin valinta, jonka roolipelaaja voi kohdata. Ainakin se on paljon kiinnostavampi kuin vaikkapa pelihahmon hiusten väri tai isän nimi. Silti se esitetään nykyisin aivan liian harvoin, Tietokonepelit ja uudemmat D&D-laitokset ovat opettaneet meille, ettei mikään pelaajien kohtaama uhka ole mahdoton. Itse asiassa uudemmat laitokset tuntuvat… Continue reading Skaalautumaton maailma
Ajan ja paikan tuolla puolen
Viime aikoina olen fiilistellyt Tom Moldvayn Lords of Creation -multigenre-roolipeliä, joka julkaistiin aikoinaan Avalon Hillin toimesta vuonna 1983. Pelissä pelaajahahmot liikuvat erilaisten maailmojen välillä, niin että samat hahmot seikkailevat niin fantasia-, kauhu- kuin scifimaailmoissakin. Tällainen multiversumin haltuunotto, jossa hahmot liikkuvat erilaisten ulottuvuuksien välillä, on aina tuntunut kiinnostavalta. Netistä löytyvien arvosteluiden (täällä, täällä ja täällä) mukaan… Continue reading Ajan ja paikan tuolla puolen
Paras roolipelaamista kuvaava peliesimerkki?
Roolipelien sääntökirjoissa olevat peliesimerkit ovat varmasti kaikille tuttua kamaa. Ainakin omasta mielestäni ne turhan usein vain toistavat toisiaan, eivätkä oikein jaksa innostaa pelaajia. Tiettyä kiltteyttä ja poliittista korrektiuttakin on omaan makuuni ihan liikaa. Onneksi myös poikkeuksia on olemassa, kuten MAR Barkerin “Example of Play” alkuperäisestä Tékumel-roolipelistä vuodelta 1975. Voiko asiaa paremmin esittää: Player : (After… Continue reading Paras roolipelaamista kuvaava peliesimerkki?
Conan-visa
Tuli vedettyä Px:n kanssa Ravintola 931:ssä Conan-visa elokuvateatteri Niagaran leffanäytöksen kunniaksi. Näytöshän meni pieleen, eikä elokuvasta pystytty näyttämään kuin ensimmäinen 30 minuuttia kun optinen äänilamppu jo hajosi, mutta visa oli siitä huolimatta onnistunut. Palkinnotkin olivat upeita! Pistetään nyt vielä visan kysymykset tännekin. Vastaukset tulevat sitten jossain vaiheessa. Conan-visa 11.11.2013 @ Ravintola 931 Kierros 1 1… Continue reading Conan-visa
Totta vai tarua?
Roolipelien yhteydessä puhutaan vähän väliä pelien ja pelaamisen realistisuudesta. Useimmiten realismia kaivataan lisää, mutta mitä sillä loppujen lopuksi tarkoitetaan? Jos jokin tapahtuma, hahmo tai teko ei ole realistinen, niin mitä se sitten on? Kuinka realistisia tai epärealistisia kuvitteelisen maailman tapahtumat lopulta voivat ovat? Realismikeskustelulla on pitkät juuret. Jo antiikissa puhuttiin taiteiden ja tarinankerronnan yhteydessä mimesiksestä,… Continue reading Totta vai tarua?
Moonstone – A Hard Days Knight
Vieläkään ei ole löytynyt aikaa kirjoitella pidempiä blogikirjoituksia, mutta odotellessa kannattaa pelailla Moonstone – A Hard Days Knight -tietokonepeliä kultaiselta 1990-luvulta. Mindscapen kehittämä peli ilmestyi Amigalle alunperin vuonna 1991 ja vuotta myöhemmin PC:lle. PC-versio löytyy nykyisin helposti erilaisilta abandonware-sivustoilta, joissa sitä jaellaan ihan alkuperäisen julkaisijan luvalla. Esim. Abandonia.com:sta voi käydä nappaamassa omansa. Pelissä ohjataan fantasiamaailmassa… Continue reading Moonstone – A Hard Days Knight