Niin sanottu heksaryömintä, eli hexcrawl, on yksi klassisista roolipelaamisen muodoista, mutta nykyisin harmillisen huonosti tunnettu. Heksaryöminnän taustalla on ajatus täysin avoimesta pelimaailmasta, jossa pelaajat päättävät itse mihin menevät, jolloin toimintaa ei välttämättä ohjaa minkäänlainen pelinjohtajalähtöinen “tarina”. Se ei tietenkään estä, etteikö heksaryöminnöissäkin syntyisi tarinoita, mutta lähtökohtaisesti ne syntyvät dynaamisesti pelaajien kiinnostusten kohdatessa pelinjohtajan luoman maailman.… Continue reading Heksaryöminnän anatomiaa
Kuinka kokemusta kartutetaan?
Nykyisin D&D:ssä kerätään kokemusta ennen kaikkea hirviöitä surmaamalla. Mitä vaarallisempi hirviö, sitä enemmän sen tappamisesta saa kokemusta. Julkaistuissa seikkailuissa oletuksena on, että miltei jokainen kohtaaminen hirviöiden kanssa johtaa taisteluun ja että vain niiden tappamisesta saa kokemusta. Olennaista on myös se, että viholliskohtaamisista pyritään tekemään “sopivan haasteellisia” pelaajille, niin että taistelusta tulee tasaväkinen ja jännittävä; ei… Continue reading Kuinka kokemusta kartutetaan?
Dungeons & Dragons 40 vuotta!!!
Viime aikoina blogi on elänyt hiljaiseloa, mutta pakko kirjoittaa jotakin Dungeons & Dragonsin 40-vuotissynttäreiden kunniaksi. Synttärit ovat siis “virallisesti” tänään, ainakin jos uskoo roolipelaamisen historiasta kaiken tietävää Jon Petersonia, joka argumentoi aika uskottavasti päivämäärän puolesta. Peterson on tehnyt synttäreiden kunniaksi myös viihdyttävän videon, jossa käy lävitse kaksitoista D&D:n historian ja kehityksen kannalta tärkeää dokumenttia, mm.… Continue reading Dungeons & Dragons 40 vuotta!!!
Dwimmermountin historia #7
Dwimmermount-kampanjamme on ollut koko syksyn pelitauolla. Parin viikon päästä peli taas jatkuu, joten ajattelin hieman palauttaa mieleen Dwimmermountin menneitä tapahtumia ennen sitä. Pelin systeeminä on ACKS. “Puhdistuveljet” tauolle siirryttäessä: Svennis (fighter 5), Jeera (bladedancer 6), Fjaal (mage 5), Frobozz (mage 5), Frida (dwarven vaultguard 4), Feynord (elven paladin 5), Meloz (NPC cleric 4). — Puhdistusveljet… Continue reading Dwimmermountin historia #7
Dwimmermountin historia #6
Dwimmermount-kampanjamme on ollut koko syksyn pelitauolla. Parin viikon päästä peli taas jatkuu, joten ajattelin hieman palauttaa mieleen Dwimmermountin menneitä tapahtumia ennen sitä. Pelin systeeminä on ACKS. “Puhdistuveljet” tauolle siirryttäessä: Svennis (fighter 5), Jeera (bladedancer 6), Fjaal (mage 5), Frobozz (mage 5), Frida (dwarven vaultguard 4), Feynord (elven paladin 5), Meloz (NPC cleric 4). — Puhdistusveljet… Continue reading Dwimmermountin historia #6
Dwimmermountin historia #5
Dwimmermount-kampanjamme on ollut koko syksyn pelitauolla. Parin viikon päästä peli taas jatkuu, joten ajattelin hieman palauttaa mieleen Dwimmermountin menneitä tapahtumia ennen sitä. Pelin systeeminä on ACKS. “Puhdistuveljet” tauolle siirryttäessä: Svennis (fighter 5), Jeera (bladedancer 6), Fjaal (mage 5), Frobozz (mage 5), Frida (dwarven vaultguard 4), Feynord (elven paladin 5), Meloz (NPC cleric 4). — Oli… Continue reading Dwimmermountin historia #5
Mietteitä roolipelaamisen keksijältä
Viime aikoina on kiinnostanut yhä enemmän Dave Arnesonin näkemys roolipelaamisesta. Kirjoittelin jo aikaisemmassa blogitekstissä Arneson-juttuja, mutta palataanpa hetkeksi tähän herkulliseen aiheeseen. Judges Guildin julkaiseman Pegasus-lehden haastattelussa vuonna 1999 Arneson lausuu näinkin hienosti siitä mikä roolipelaamisessa on muuttunut viimeisen 25 vuoden aikana: Sitting down and reading boxed dialog, going through seven or eight volumes of rules,… Continue reading Mietteitä roolipelaamisen keksijältä
Dwimmermountin historia #4
Dwimmermount-kampanjamme on ollut koko syksyn pelitauolla. Parin viikon päästä peli taas jatkuu, joten ajattelin hieman palauttaa mieleen Dwimmermountin menneitä tapahtumia ennen jatkoa. Tähän mennessä olen ehtinyt peluuttamaan 15 pelikertaa ja Topi minua ennen parikymmentä, joten materiaalia kyllä on. Materiaali ei lopu myöskään jatkossa, sillä jos pelaajat eivät keksi mitään yllättävää, pitäisi pelattavaa olla ainakin saman… Continue reading Dwimmermountin historia #4
Monimutkaiset vs. yksinkertaiset taistelut
Monissa roolipeleissä (lue: D&D 3 & 4, Pathfinder) tuntuisi nykyisin olevan valtava määrä erilaisia pelaajahahmoja ja näiden vastustajia hyödyttäviä tai heikentäviä taikoja ja efektejä. Määrä on niin suuri, että taisteluun liittyvät buffit ja debuffit unohtuvat pelin tuoksinnassa liiankin helposti. Sitten jälkikäteen huomataan että se ja sekin efekti olisi periaatteessa pitänyt laskea onnistumismahdollisuuteen. Vaihtoehtoisesti, kuten kuvaesimerkissäkin… Continue reading Monimutkaiset vs. yksinkertaiset taistelut
Elsirin laakson historia #4
Drellinin lossille saapuneeseen seikkailijajoukkoon kuuluu kahdeksan sankaria: huono-onninen varas Norton, pappi Kyrass, häikäilemätön taikuri Faustus, heiveröinen druidi Cathrian, samooja Alderagnimer, kiukkuinen kääpiö Robert, sinisilmäinen ritari Zapkilla ja puoliörkki Oggnogg. Yhdessä he ovat ryhtyneet tutkimaan kaupungin ympärille levittäytyvää erämaata paronikunnan hallitsijoiden lupaaman palkkion toiveessa. — Viimekertaisista tutkimuksistaan säikähtäneet seikkailijat lepäilivät Drellinin lossilla muutaman päivän, mutta kokoontuivat… Continue reading Elsirin laakson historia #4