Braunstein-pelit

Roolipelit ja -pelaaminen eivät kehittyneet tyhjästä, vaan niihin liitetyt innovaatiot ovat peräisin monilta eri aloilta. Oleellinen osa roolipelien historiaa ovat monet strategiapelaajien tekemät pelikokeilut. kuten Yhdysvaltain Keskilännessä 1960-luvulla syntyneet Braunstein-pelit. Braunsteinit olivat David Wesely -nimisen nuoren minneapolislaisen opiskelijan ja tämän peliporukan innovaatio,. Kyseessä on eräänlainen strategiapelin, larpin ja roolipelin välimuoto, jota pelattiin miniatyyripöydän ympärillä. Pelaajia saattoi… Continue reading Braunstein-pelit

Outdoor Survival

Yksi D&D:n synnyn kulmakivistä on jäänyt Limun ropelluksissa täysin mainitsematta, nimittäin vuonna 1972 ilmestynyt Outdoor Survival -niminen lautapeli. Peli oli Gygaxin peliporukan suosiossa ilmestymisensä aikoihin ja se siirtyi aika saumattomasti myös D&D:n ensimmäisten kampanjoiden käyttöön. Alkuperäisessä D&D:n “valkolaatikossa” (OD&D) viitataan peliin useammin kuin kerran, kun selitetään ulkoilmaseikkailuden proseduureja ja Outdoor Survivalia pidettiin välttämättömänä osana sujuvaa ulkoilmakampanjaa.… Continue reading Outdoor Survival

Hyvää Arnesonin päivää!

Tänään 1. lokakuuta on Dave Arnesonin syntymäpäivä – paljon onnea vaan edesmenneelle roolipelien keksijälle! Kirjoittelin jo pari vuotta sitten Arnesonin merkityksestä roolipelien synnylle, joten en nyt tässä yhteydessä enää paneudu siihen. Mainitaan kuitenkin, että tulossa on Arneson-dokumentti Secrets of Blackmoor, jota varten on haastateltu suurinta osaa Arnesonin lähipiiriin (ja peliporukkaan) kuuluneita. Asiasta voi lukea lisää… Continue reading Hyvää Arnesonin päivää!

Nethack – (Tekijä) Haastattelu!

Tällä kertaa “Haastattelussa” -sarja tarttuu polttavaan ajankohtaiseen aiheeseen, nimittäin nethackin 3.6.0. päivitykseen. Muutakin on muuttunut kuin vain koodirivejä, sillä nykyään nethackin dev-tiimissä on mukana suomalaisvahvistus Pasi Kallinen. Limun Ropellukset otti yhteyttä Pasiin ja saimme haastattelun myötä hieman sisäpiirin näkökulmaa vuodesta 1987 asti kehityksessä olleen videopelin tekemiseen sekä mahdollisuuden tutustua jälleen yhteen suomalaiseen roolipelien kanssa toimivaan… Continue reading Nethack – (Tekijä) Haastattelu!

Apua ansojen ja erikoishuoneiden suunnitteluun?

Kuten kuukausi sitten kirjoittelin, oletetaan ensimmäisessä “punalaatikossa” (eli Moldvayn Basic D&D:ssä) että 1/6 luolaston huoneista on erikoishuoneita (“special”), 1/6 huoneista sisältää ansan, 2/6 huoneista sisältää hirviöitä ja että loput 2/6 huoneista on tyhjiä. Jos vain 2/6 huoneista sisältää erilaisia hirviöitä ja otuksia, mitä kaikissa muissa huoneissa on tarkoitus olla? Oikeastaan mikään D&D-laitos ei tue yllä luetelluista huonetyypeistä… Continue reading Apua ansojen ja erikoishuoneiden suunnitteluun?

Lorem ipsum fantasiakielille!

The Alexandrian -blogissa on nerokas idea: esivalmisteltuja fantasiavastineita graafikoiden käyttämälle lorem ipsum -rimssulle, eli “hölynpölyä” vaikkapa haltijaaksi, kääpiöksi tai muinaisihmisten kielellä. Idea menee saman tien käyttöön! Itselleni menee turhan usein sormi suuhun kun pitäisi lennosta keksiä vieraita kieliä. Mikäs sen näppärämpää kuin lueskella satunnaista hölynpölyä pari lausetta silloin kun pelaajat salakuuntelevat vaikkapa örkkien jutustelua viereisessä luolastohuoneessa!