Maailmakoneistoja
Pitkästä aikaa löytyi uusi inspiroiva blogi, Rogues and Reavers nimeltään. Blogissa on tyylikäs sword & planet -meininki ja sen kirjoittaja Robert Parker on juuri pistänyt pystyyn netin ylitse pelattavan kampanjan “The Savage World of Krül”. Blogissa myös pohditaan kaikenlaista liittyen roolipeleihin yleensä. Erityisen mielenkiintoista on ollut kirjoittelu siitä minkälaisia eri “maailmakoneistojen” (world engines) sääntöjä roolipeleissä on olemassa.… Continue reading Maailmakoneistoja
Kuinka moni roolipelaa?
Roolipelikeskustelut ajautuvat ennemin tai myöhemmin käsittelemään harrastuksen tilaa ja ennen kaikkea harrastajien määrää. Useimmiten pelaamista lähestytään myyntilukujen kautta. Sanotaan ettei nykyään juuri kukaan pelaa, että suomenkieliset roolipelimarkkinat ovat liian pienet tai ettei 80-luvun “kulta-aika” koskaan palaa. Keskustelussa viitataan roolipelien myyntilukuihin, esim. siihen että suomennettua D&D:n “punalaatikkoa” myytiin Fantasiapelien arvion mukaan aikoinaan 65 000 kappaletta ja… Continue reading Kuinka moni roolipelaa?
Kriittinen osuma!
D&D:n taistelusysteemi on pidemmän päälle tylsä. Miekat heiluvat ja kuntopisteet laskevat. Pelaajat ja viholliset vuorottelevat d20:n heittämisessä ja ennen pitkää jompi kumpi sitten kuolee. Toki taistelua voi monipuolistaa erilaisilla taktisilla vaihtoehdoilla, erikoishyökkäyksillä, immuniteeteillä tai moraali- ja aloitesäännöillä, mutta pohjimmiltaan taistelu on kuitenkin aina samanlaista. Kriittiset osumat tuovat hommaan vähän tervetullutta satunnaisuutta ja veren makua. Koska… Continue reading Kriittinen osuma!
Roolipelien tila vuonna 2014, osa 1
Roolipelitiedotuksen Sami heitti ilmaan roolipeliblogihaasteen, jossa toivoi pohtimaan kotimaisen roolipelaamisen tilaa vuonna 2014. Löimme Iimun kanssa viisaat päämme yhteen ja kävimme keskusteluun. Lopputulos on luettavissa alla. Jatkoakin on luvassa, kunhan keskustelu etenee… ILMARI: “Pyydettäessä pohtimaan Suomen roolipelaamisen tilaa vuonna 2014 tai 2015 tai 2025 alan heti miettiä, että jotenkin implisiittisesti tälläsessä skenaariossa haetaan kirjottajan näkökulmasta jotain nasevaa analyysiä siitä, mikä… Continue reading Roolipelien tila vuonna 2014, osa 1
Ei-vancelainen taikuus
Kirjoittelin viime viikolla Dungeon Crawl Classicsista (DCC) ja sen päätöksestä luopua D&D:n perinteisestä taikasysteemistä. D&D:n taikurit ovat erikoista väkeä. Muisteltuaan taian he unohtavat sen heti loitsittuaan. Tätä systeemiä kutsutaan vancelaiseksi taikuudeksi, sillä sillä on paljon yhteistä Jack Vancen The Dying Earth -sarjassa kuvaaman taikuussysteemin kanssa. Itse asiasta vancelaisesta taikuudesta on muodostunut ikään kuin standardi aika… Continue reading Ei-vancelainen taikuus
Dungeon Crawl Classics
Itse pidän D&D:stä eniten kun se on poliittisesti epäkorrekteimmillaan ja pelaajahahmot toimivat moraalisesti harmaalla alueella. Siksipä ei ole yllätys, että viime aikoina on kiinnostanut entistä enemmän Dungeon Crawl Classics (DCC) ja sen “uudet” moduulit, eli DCC #67: Sailors on the Starless Seasta eteenpäin aina uusimpaan DCC #82: Bride of the Black Manseen. DCC-kamassa on juuri oikeanlainen… Continue reading Dungeon Crawl Classics
Älykkäistä esineistä
Älylliset esineet ovat sellainen asia, jota näkee nykypelaamisessa kovin vähän. Itse palan halusta lisäillä kampanjaamme kaikenlaisia ärsyttäviä ja vähemmän ärsyttäviä älykkäitä esineitä, jotka saisivat mielellään olla niin voimallisia että ne hallitsisivat pelaajahahmoja, eikä toisin päin. Älyllinen ja kaoottinen miekka olisi tietysti se kaikkein klassisin, mutta muitakin esimerkkejä tulee helposti mieleen, vaikkapa eräässäkin suhteellisen kuuluisassa fantasieepoksessa… Continue reading Älykkäistä esineistä
Kobold plus
Jotkut otukset on tehty tapettaviksi. Koboldit, goblinit ja D&D:n lukemattomat muut humanoidirodut eivät juurikaan herätä pelaajissa pelkoa. Niiden ainoa funktio tuntuisi olevan kokemuspisteiden lähteinä toimiminen pelaajien ollessa ykkös- ja kakkostasoilla. Julkaistuissa moduuleissa on itse asiassa välillä vaikea nähdä mitään eroa goblineiden ja koboldien välillä, sillä ne eivät hirveästi eroa toisistaan ominaisuuksiensa puolesta. Jos eroja oikein haluaa… Continue reading Kobold plus
One Page Dungeon Contest 2014
Nyt olisi yli kaksi kuukautta aikaa osallistua tämän vuoden nerokkaaseen One Page Dungeon Contestiin. Kilpailu on järjestetty jo neljä kertaa ja osaanottajamäärä on noussut vuosi vuodelta kivasti. Tänä vuonna onkin sitten viides vuosi ja palkinnot sen mukaisia. Myös ehdotusten laatu on parantunut. Mukaan mahtuu kaikenlaista mielenkiintoista hyperkuutio-luolastosta psykologisiin diagnooseihin. Olikohan Escherin portaista vielä tehty luolastoa?… Continue reading One Page Dungeon Contest 2014