Lautapelien historiasta löytyy kaikenlaisia kiinnostavia edelläkävijöitä ja yllätyksiä, joita olen sivunnut jo muutaman kerran aikaisemmin blogissa vaikkapa täällä, täällä ja täällä. Mutta näitä kummallisuuksia on tietysti enemmänkin. Yksi tällainen peli on Magic Realm, joka ilmestyi alun perin Avalon Hillin julkaisemana vuonna 1979. Peli on eräänlainen pelinjohtajaton roolipeli Talismanin tai Gloomhavenin tapaan, mutta lähestymistapa pohjaa näistä… Continue reading Magic Realm
Kampanjaidea: Cthulhu mielisairaalassa
Aina välillä mieleen juolahtaa erilaisia kampanjaideoita, joita ei kuitenkaan realistisesti ehdi ikinä peluuttaa. Minulla on pöytälaatikossa jo nyt kourallinen puoliaktiivisesti kehittyviä kampanjoita, jotka toivon vielä jonain päivänä pelaavani. Niiden lisäksi on sitten loputon määrä kiinnostavia ideoita, joita voisi lähteä kehittämään, mutta joihin aika ei yksinkertaisesti riitä. Yksi tällainen peli-idea käsittelee kahdessa eri ulottuvuudessa pelattavaa kampanjaa,… Continue reading Kampanjaidea: Cthulhu mielisairaalassa
Kampanjaidea: Psykedeelinen ulottuvuuskampanja
Vaikka suurin osa peliporukoista tuntuu viihtyvän aika geneeristen örkki- ja goblinseikkailuiden parissa, on julkaistuissa D&D-materiaaleissa valtavasti potentiaalia myös muunlaisten kampanjoiden vetämiseen. Yksi kiehtovimmista D&D:n piirteistä käsittelee eri ulottuvuuksia, jotka ovet olleet osana peliä jo sen varhaisista versioista asti. Ensimmäisen laitoksen Player’s Handbookissa käsitellään aihetta muutaman sivun verran ja tiedetään että Gygaxin kotikampanjoissa sovellettiin erilaisia malleja… Continue reading Kampanjaidea: Psykedeelinen ulottuvuuskampanja
Mordheim roolipelisäännöstönä
Tuomas Pirisen suunnittelema ja Games Workshopin julkaisema Mordheim on ehtinyt jo kunnioitettavaan 20 vuoden ikään. Selailin hiljattain pelin nykyistä “living rulebook” -versiota ja ihastelin kuinka uskomattoman virtaviivaiset ja tyylikkäät pelin säännöt ovat. Vaikka Mordheim perustuu Warhammer Fantasy Battlen aika korkean abstraktiotason sääntöihin, joissa ei juurikaan jää tilaa hienovaraisille hahmojen välisille eroille, onnistuu Mordheim puristamaan säännöistä… Continue reading Mordheim roolipelisäännöstönä
Korkean tason pelinjohtamisneuvoja
As has been said in the previous modules in this series, while considerable detail has been given, it is up to you to fill in any needed information and to color the whole and bring it to life. You, as Dungeon Master, must continue to improvise and create, for your players will certainly desire more… Continue reading Korkean tason pelinjohtamisneuvoja
28 Mag
Blogissa on ollut hiljaista, mutta harrastekentällä tapahtuu jatkuvasti kaikenlaista. 28 Mag on suhteellisen tuore harrastajavetoinen miniatyyriharrastuslehti, jossa näyttäisi olevan paljonkin opittavaa ja ihailtavaa. Ensimmäiseen numeroon voi tutustua täällä.
Todd James: Adventures Outlined
Limun ropelluksista saa ilmeisesti uutiset kätevästi neljä kuukautta myöhässä! New Yorkin 80-luvun graffitilegenda Todd “REAS” James julkaisi Adventures Outlined -nimisen D&D-värityskirjan elokuussa. Upeasta kirjasta tulee mieleen Greg Ironsin kuvittama klassinen The Official Advanced Dungeons and Dragons Coloring Book (1979), joka lienee ollut kirjan julkaisseen Wizards of the Coastinkin innoittajana. Jos siis kreisi taide yhdistettynä klassisiin… Continue reading Todd James: Adventures Outlined
Saksalaiset roolipelit: Das Schwarze Auge
Olen viime aikoina kirjoitellut ruotsalaisista roolipeleistä, mutta pääsin syksyn mittaan myös testaamaan Das Schwarze Augen (DSA) kolmoslaitosta vuodelta 1993. Kyseessä on siis saksalaisten oma D&D, jolla on edelleen todella vahva asema sakansankielisillä markkinoilla. DSA ei sääntöteknisesti ole kovin lähellä D&D:tä, vaan pikemminkin ihan oma versionsa D&D-tyyppisestä, suhteellisen korkeafantastisesta maailmasta. Pelin oletusmaailma Aventuria on täynnä D&D-henkisiä fantastisia genrekliseitä, niin… Continue reading Saksalaiset roolipelit: Das Schwarze Auge
Ruotsalaiset roolipelit: Drakar och Demoner
Olen syksyn mittaan kirjoitellut muutamista ruotsalaisista roolipeleistä, mutta yksi peli on jäänyt käsittelemättä, nimittäin legendaarinen Drakar och Demoner (DoD). DoD on monella tapaa ruotsalaispelien kruununjalokivi. Äventyrsspeletin ensimmäisen kerran vuonna 1982 julkaisemasta roolipelistä tuli nopeasti kokonaisen teinipoikasukupolven läpäissyt ilmiö Ruotsissa, jota muistellaan edelleen lämpimästi ruotsalaisissa pelipiireissä. DoD:n ikonisin versio lienee vuoden 1984 toinen laitos, jonka kannessa komeilee Michael… Continue reading Ruotsalaiset roolipelit: Drakar och Demoner
Proseduraalisesti luotuja kartanoita pelikäyttöön!
Yksi iso osa roolipelaamista on tilassa suunnistaminen, oli ympäristönä sitten luolasto, taikametsä tai kaupunki. Moni pelinjohtaja keräileekin tarkoitusta varten erilaisia rakennusten pohjapiirrustuksia, joita löytyy roolipelikäyttöönkin jo aivan valtavasti. Aina ei kuitenkaan ole helppo löytää juuri sellaista taloa tai pohjapiirrosta, jota kulloinkin hakee. Olen itse ratkaissut ongelman piirtelemällä itse pohjapiirrustuksia ties minkälaisiin eri rakennuksiin, mutta kaikilla… Continue reading Proseduraalisesti luotuja kartanoita pelikäyttöön!