Mutant on ruotsalaisen “roolipeliteollisuuden” vanhimpia menestystarinoita, sekä yhä edelleen sen kulmakivi. Pelistä on vuosien varrella tehty useita versioita, joista ensimmäinen ilmestyi 1984 Äventyrsspelin julakisemana. Sama firma julkaisi Drakar & Demoneria vuodesta 1982 lähtien, mutta lopetti toimintansa 1999. Mutantin ensimämisen version jälkeen ilmestyivät laajennettu laitos Mutant 2 (1986), kyberpunk-henkinen Mutant 2089 (1989) ja Mutant R.Y.M.D. (1992), joka… Continue reading Ruotsalaiset roolipelit: Mutant
Syksyn touhuja
Syksy on tuonut mukanaan muutoksia, sillä muutimme pulisoni kanssa Tampereelta Visbyyseen neljäksi kuukaudeksi. Täällä aika kuluu tohtoriopintojen parissa Uppsalan yliopiston paikallisessa Campus Gotlandissa, mutta tietysti myös saarta ja kaupunkia tutkien. Tutkimusvapaa on tervetullutta vaihtelua hektiselle työelämälle, ja toivon ehtiväni kirjoittamaan enemmän myös blogitekstejä ja muuta pelimateriaalia. Keskiaikaisessa kaupungissa asumisessa on siinäkin omat hyvät puolensa, varsinkin… Continue reading Syksyn touhuja
The Deadliest Game?
Lisää upeita heksakarttoja!
Kirjoittelin jo aikaisemmin strategiapelikartoista ja sivusin niiden vaikutusta roolipelikarttoihin. Onkin aika kiinnostavaa, miten strategiapelien jo 70-luvulla erittäin näyttävät kartat saivat vaikuttaa myös roolipelien maailmakuvauksiin. Heksapohjainen kartta oli kätevä apuväline roolipelimaailmoissa liikkumiselle, voihan sen avulla mitata etäisyyksiä kätevästi, tai peräti abstrahoida ulkoilmaliikkumisen heksasta toiseen etenemiseksi. Heksakartan edut ovat toki huomattavia myös paronikuntien ja muiden läänitysten hallitsemisessa.… Continue reading Lisää upeita heksakarttoja!
Mikä johtaa aina taisteluun?
Hienoimmat heksakartat kautta aikojen?
Kirjoittelin hiljalleen siitä, kuinka strategiapelien pelaaminen on myös esteettinen kokemus. Strategiapelien estetiikka välittyy ennen kaikkea karttojen kautta. Hienoa ja yksityiskohtaista heksakarttaa voi jäädä tutkimaan tuntikausiksi, sillä ne paitsi sisältävät hurjan määrän peliteknistä ja maantieteellistä informaatiota, myös tuntuvat henkivän kuvaamansa maaston tunnelmaa. Sotapelien karttojen yksityiskohtaisuudella ja tunnelmallisuudella olisi varmasti paljon annettavaa myös roolipeleille, vaikkakin fantasiakarttojen estetiikka… Continue reading Hienoimmat heksakartat kautta aikojen?
Ville Ruotsalainen: Basiliski
Triumph & Tragedy
Kirjoittelin eilen strategiapelien kiinnostavuudesta ja viime aikojen kiinnostuksen kohteestani Strategic Commandista, joten toinenkin sotapelikirjoitus menee hyvin samaan sumaan. Tälläkin kertaa kyseessä on toiseen maailmansotaan sijoittuva peli, mutta tällä kertaa lautapeli. Triumph & Tragedy on toista maailmansotaa käsittelevä GMT:n lautapeli, jota olemme jauhaneet lähinnä Samun ja Topin kanssa. Kuten todettua, ovat useimmat strategiapelit verisiä kahden pelaajan kokemuksia,… Continue reading Triumph & Tragedy
Strategic Command
Olen pohjimmiltani aikamoinen sotapelinörtti, joka aika ajoin innostuu milloin mistäkin strategiapelistä. Niiden tavassa mallintaa paitsi konflikteja, myös maantietoa ja joukko-osastojen liikkumista, on minunlaiselleni näprääjälle jotakin hyvin kiehtovaa. Ei siis ihme että olen pelaillut strategiapelejä jo lähemmäs 30 vuotta, joskin nykyisin yhä enemmän tietokoneella. Kasvotusten pelatuissa strategiapeleissä viehättää erityisesti niiden selkeä kilpailuasetelma pelaajien välillä, ja tietokoneella ennen… Continue reading Strategic Command
Heksakarttoja selaimella
Hextml on näppärän oloinen selaimesssa pyörivä ohjelma, jolla voi piirrellä ihan päteviä heksakarttoja. Kaikkein siisteintä taitaa olla se, että Hextml:n ollaan kehittämässä Google Docsin tyylistä monen samanaikaisen käyttäjän editointimahdollisuutta. Kun monen käyttäjän ominaisuus on valmis, voisi kuvitella että Hextml:n pohjalle voisi rakentaa ihan pätevän roolipelikartoitusproseduurin, etenkin netin ylitse pyöriville kampanjoille. Silloin pelaajat ja pelinjohtaja voisivat… Continue reading Heksakarttoja selaimella