Roolipelikampanjat alkavat usein tylsästi seikkalijoiden istuessa majatalossa, mutta voi pelin aloittaa myös muilla tavoin. Mieleen jääneitä tapoja löytyy Jeff Rientsin erilaisista in medias res -aloituksista (joihin en pysty linkkaamaan kun en niitä tähän hätään löydä), mutta voihan kampanjan aloittaa myös sillä että mahtava nekromantikko herättää pelaajahahmot henkiin! Vaikka nekromantikkoaloitus perustuu hassuttelumeemiin, voisi se olla oikeastikin… Continue reading Kampanjaidea: Nekromantin palveluksessa
Zyzak is King
Roolipelileffoja on monenlaisia, mutta harvat ovat niin hyviä kuin vuonna 1981 opiskelijaprojektina toteutettu Zyzak is King. Leffa yhdistelee aikaansa nähden aika nokkelasti roolipelejä, ihmissuhteita ja tietotekniikkaa, vaikkei leffan lopputulos välttämättä mikään suuri yllätys olekaan.
Campaign Cartographer
ProFantasyn Softwaren julkaisema Campaign Cartographer on ollut minulla jo vuosia tähtäimessä. Nyt kun CC3+ on jo pidemmän aikaa ollut puolen hintaan (£ 14.95) myynnissä firman nettisivuilla sain vihdoin hankittua sen – ja mikä vaikeampaa – sain motivoitua itseni oppimaan sen käytön. Campaign Cartographer on pohjimmiltaan CAD-ohjelma, jotka ovat maallikolle varsin vaikeaselkoisia. Kun sen uusinkin versio… Continue reading Campaign Cartographer
Parasta D&D-taidetta?
Monet alkuperäisistä D&D-kuvittajista ovat saavuttaneet ikonisen aseman. David Trampierin tai Russ Nicholsonin rosoiset mustavalkokuvat ovat olleet itselle ihan siellä kärkipäässä, eikä Larry Elmoren tai Keith Parkinsonin upeissa kansitaiteissaakaan ole mitään vikaa, puhumattakaan Erol Otuksen hapokkaasta lähestymistavasta. Vaikka osassa yllä luetelluista viehättää nimen omaan viimeistelty piirrosjälki, on jonkinlainen itetaidemaisuus ollut itselleni aina tärkeä osa D&D-taidekokemusta. Siksi… Continue reading Parasta D&D-taidetta?
Datalinnakkeet fantasialuolastoina
Cyberpunk-pelin maailmankuvassa on paljon huvittavia piirteitä. Yksi niistä taitaa olla koko ajatus datafortresseista ja niissä piilevistä ansoista ja vaaroista. Vaikkei ajatus kovin realistinen olekaan, sopii se loistavasti fantasialuolastojen jatkumoon, sillä ne ammentavat siitä samasta padasta ja sen troopeista kuin D&D ja muut luolastopelitkin. Siksi olisikin mielenkiintoista käyttää datalinnakkeita suoraan fantasiakampanjan luolastoina. Käytännössä prosessi varmaan menisi… Continue reading Datalinnakkeet fantasialuolastoina
Jokaisella tarinalla on d20 puolta
Jo aikaa sitten joukkorahoituksen Kickstarterin kautta kerännyt D&D-dokumentti The Great Kingdom on ilmeisesti lähestymässä ilmestymistään, ainakin sen verran että tekijät ovat saaneet siitä kasaan aika vaikuttavan trailerin. Äkkiseltään vaikuttaa siltä että trailerissa haastateltaisiin aika lailla kaikkia D&D:n kehityksen kannalta oleellisia tahoja, mutta tarkemmin mietittynä kyseessä taitaakin olla Gygaxin ystävien ja perheen näkökulmasta kerrottu tarina. Sinänsä… Continue reading Jokaisella tarinalla on d20 puolta
Keskiaikaisia kuvituksia roolipeleihin
Ne jotka eivät vielä olleet tietoisia Bayeux tapestry generaattorista saattavat ilahtua tästä oivallisesta ohjelmasta, jolla voi luoda autenttisia keskiaikaisia kuvituksia vaikkapa fantasiaroolipelien “handouteiksi”. Ohjelma hyödyntää siis alkuperäisen Bayeux’n seinävaatteen grafiikoita ja antaa käyttäjän yhdistellä seinävaatteen alkuperäisiä kuvituksia haluamallaan tavalla. Harmi vain ettei mukana ole keskiaikaisia jänö-, etana- ja koirahahmoja, mutta niillekin löytyy varmaan internetistä oma ohjelmansa!
Pokemon in the Middle Ages
Points of Light
Hyviä kampanja- tai maailmalähdeteoksia on vaikea löytää. Oman kokemukseni mukaan julkaistut kampanjalähdeteokset ovat aivan liian usein täynnä sellaista tietoa ja historiaa jolle pelinjohtajalla on hyvin vähän käyttöä varsinaisessa pelitilanteessa tai sen valmisteluvaiheessa. Valtaosa kampanjalähdeteoksista käsittelee liian yleisiä asioita liian väljästi tai sitten ne sukeltavat Harn-lähdeteosten tyyliin kuvailemaan sepän serkun kaiman peltoalan kokoa neliömetrin tarkkuudella. Kaipaisinkin… Continue reading Points of Light
Luolastoekologian puolustuspuhe
“I’m not suggesting that you should actually build an ecological dungeon – some sins against reason are necessary to make the game play at its best. But to have conflict within the dungeon that is independent of the players is not a bad thing. The more you can give the impression that the dungeon is… Continue reading Luolastoekologian puolustuspuhe