Kampanjaidea: Cthulhu mielisairaalassa

Aina välillä mieleen juolahtaa erilaisia kampanjaideoita, joita ei kuitenkaan realistisesti ehdi ikinä peluuttaa. Minulla on pöytälaatikossa jo nyt kourallinen puoliaktiivisesti kehittyviä kampanjoita, jotka toivon vielä jonain päivänä pelaavani. Niiden lisäksi on sitten loputon määrä kiinnostavia ideoita, joita voisi lähteä kehittämään, mutta joihin aika ei yksinkertaisesti riitä. Yksi tällainen peli-idea käsittelee kahdessa eri ulottuvuudessa pelattavaa kampanjaa,… Continue reading Kampanjaidea: Cthulhu mielisairaalassa

Kampanjaidea: Psykedeelinen ulottuvuuskampanja

Vaikka suurin osa peliporukoista tuntuu viihtyvän aika geneeristen örkki- ja goblinseikkailuiden parissa, on julkaistuissa D&D-materiaaleissa valtavasti potentiaalia myös muunlaisten kampanjoiden vetämiseen. Yksi kiehtovimmista D&D:n piirteistä käsittelee eri ulottuvuuksia, jotka ovet olleet osana peliä jo sen varhaisista versioista asti. Ensimmäisen laitoksen Player’s Handbookissa käsitellään aihetta muutaman sivun verran ja tiedetään että Gygaxin kotikampanjoissa sovellettiin erilaisia malleja… Continue reading Kampanjaidea: Psykedeelinen ulottuvuuskampanja

Mordheim roolipelisäännöstönä

Tuomas Pirisen suunnittelema ja Games Workshopin julkaisema Mordheim on ehtinyt jo kunnioitettavaan 20 vuoden ikään. Selailin hiljattain pelin nykyistä “living rulebook” -versiota ja ihastelin kuinka uskomattoman virtaviivaiset ja tyylikkäät pelin säännöt ovat. Vaikka Mordheim perustuu Warhammer Fantasy Battlen aika korkean abstraktiotason sääntöihin, joissa ei juurikaan jää tilaa hienovaraisille hahmojen välisille eroille, onnistuu Mordheim puristamaan säännöistä… Continue reading Mordheim roolipelisäännöstönä

28 Mag

Blogissa on ollut hiljaista, mutta harrastekentällä tapahtuu jatkuvasti kaikenlaista. 28 Mag on suhteellisen tuore harrastajavetoinen miniatyyriharrastuslehti, jossa näyttäisi olevan paljonkin opittavaa ja ihailtavaa. Ensimmäiseen numeroon voi tutustua täällä.  

Todd James: Adventures Outlined

Limun ropelluksista saa ilmeisesti uutiset kätevästi neljä kuukautta myöhässä! New Yorkin 80-luvun graffitilegenda Todd “REAS” James julkaisi Adventures Outlined -nimisen D&D-värityskirjan elokuussa. Upeasta kirjasta tulee mieleen Greg Ironsin kuvittama klassinen The Official Advanced Dungeons and Dragons Coloring Book (1979), joka lienee ollut kirjan julkaisseen Wizards of the Coastinkin innoittajana. Jos siis kreisi taide yhdistettynä klassisiin… Continue reading Todd James: Adventures Outlined

Saksalaiset roolipelit: Das Schwarze Auge

Olen viime aikoina kirjoitellut ruotsalaisista roolipeleistä, mutta pääsin syksyn mittaan myös testaamaan Das Schwarze Augen (DSA) kolmoslaitosta vuodelta 1993. Kyseessä on siis saksalaisten oma D&D, jolla on edelleen todella vahva asema sakansankielisillä markkinoilla. DSA ei sääntöteknisesti ole kovin lähellä D&D:tä, vaan pikemminkin ihan oma versionsa D&D-tyyppisestä, suhteellisen korkeafantastisesta maailmasta. Pelin oletusmaailma Aventuria on täynnä D&D-henkisiä fantastisia genrekliseitä, niin… Continue reading Saksalaiset roolipelit: Das Schwarze Auge

Ruotsalaiset roolipelit: Drakar och Demoner

Olen syksyn mittaan kirjoitellut muutamista ruotsalaisista roolipeleistä, mutta yksi peli on jäänyt käsittelemättä, nimittäin legendaarinen Drakar och Demoner (DoD). DoD on monella tapaa ruotsalaispelien kruununjalokivi. Äventyrsspeletin ensimmäisen kerran vuonna 1982 julkaisemasta roolipelistä tuli nopeasti kokonaisen teinipoikasukupolven läpäissyt ilmiö Ruotsissa, jota muistellaan edelleen lämpimästi ruotsalaisissa pelipiireissä. DoD:n ikonisin versio lienee vuoden 1984 toinen laitos, jonka kannessa komeilee Michael… Continue reading Ruotsalaiset roolipelit: Drakar och Demoner

Proseduraalisesti luotuja kartanoita pelikäyttöön!

Yksi iso osa roolipelaamista on tilassa suunnistaminen, oli ympäristönä sitten luolasto, taikametsä tai kaupunki. Moni pelinjohtaja keräileekin tarkoitusta varten erilaisia rakennusten pohjapiirrustuksia, joita löytyy roolipelikäyttöönkin jo aivan valtavasti. Aina ei kuitenkaan ole helppo löytää juuri sellaista taloa tai pohjapiirrosta, jota kulloinkin hakee. Olen itse ratkaissut ongelman piirtelemällä itse pohjapiirrustuksia ties minkälaisiin eri rakennuksiin, mutta kaikilla… Continue reading Proseduraalisesti luotuja kartanoita pelikäyttöön!

Arvio: Shadowbrook Manor

Olen syksyn mittaan pelauttanut Patrick Kennedyn Shadowbrook Manor -seikkailua. Pelaamme englanniksi ja peliporukka koostuu yhdestä aikuisesta ja kahdesta alle 10-vuotiaasta lapsesta, joten kokemus on monella tapaa uusi. Mukana on kaksi kääpiötä ja yksi haltija, kaikki ykköstasolla. Hahmoja voisi olla enemmänkin, mutta varovaisella pelaamisella porukka on toistaiseksi välttynyt kuolemilta. Heitän osuma- ja vaurioheitot avoimesti, ja lapsetkin… Continue reading Arvio: Shadowbrook Manor