Syy siihen miksi D&D sijoittuu luolastoihin?

“It is one of the strengths of D&D that it possesses a marked routine. In most games one can discern routine as well as active enterprise; the proportions vary from game to game. In chess, when one cannot think of any special plan there is a routine to fall back on of making general-purpose developing… Continue reading Syy siihen miksi D&D sijoittuu luolastoihin?

Pelaamista vai kalastamista?

“[T]he paradox is that D&D is a game with no ending and no winners. A game has a winner virtually by definition, and I suspect that sometimes players are off-balance because though they appear to be playing a game, they have no prospects of winning, since there is no victory. Therefore they define for themselves… Continue reading Pelaamista vai kalastamista?

Upeita linnakuvituksia

Saksalaisen Wolfgang Braunin sivuilla on upeita kuvitettuja rekonstruktioita paikallisista linnoista. Koska Saksassa on linnoja vähän siellä sun täällä, on rekonstruktioitakin yhteensä useita satoja ja niistä näkee todella kiinnostavasti miten linnoja rakentaessa on hyödynnety mitä ihmeellisimpiä tekniikoita ja maastonmuotoja. Braunin karttoja voisi mielestäni käyttää oikein hyvin myös roolipeleissä, etenkin jos pelataan pseudokeskiaikaisessa ympäristössä. Itselläni on ainakin… Continue reading Upeita linnakuvituksia

Gygax 75 Challenge

Ray Otus on valmistellut hauskan työkalupakin maailmankehitykselle, eli ns. Gygax 75 -haasteen. Haaste perustuu Gary Gygaxin vuonna 1975 julkaisemaan artikkeliin “How to Set Up Your Dungeons & Dragons Campaign – and Be Stuck Refereeing It Seven Days per Week until the Wee Hours of the Morning!” Kyseessä on varsin seikkaperäinen ja pedagoginen esitys siitä mitä… Continue reading Gygax 75 Challenge

Esoteric Enterprises

D&D:n vuoden 1981 laitokseen pohjaavat B/X-kloonit ovat nyt muodissa ja se on minusta oikein hyvä asia, etenkin kun hyvinkin erilaiset pelit ja seikkailut ovat sen myötä ainakin periaatteessa yhteensopivia toistensa kanssa. Yhtäältä yhteensopivuus tuo mukanaan kaikenlaisia outoja ja kekseliäitä genreyhdistelmiä, joka on monesti luovuuden ja uuden keksimisen vaatimus. Toisaalta yhteensopivuus mahdollistaa seikkailuiden, hirviöiden, taikaesineiden ja… Continue reading Esoteric Enterprises

Korona-ajan pelejä

Koronavirus on muuttanut pelitottumuksiani aika lailla. Maaliskuussa ja huhtikuun alkupuolella en pelannut juuri mitään, mutta viimeisen kuukauden aikana on tullut uudelleenlämmiteltyä verkkopelaamista. Tällä hetkellä taitaa olla takana jo tusinan verran netin yli pelaattuja sessioita kahdessa eri kampanjassa, joten olemme ilmeisesti pelanneet keskimäärin pari kertaa viikossa. Ensinnäkin Lost Mine of Phandelver -kampanjamme siirtyi sujuvasti ja ikään… Continue reading Korona-ajan pelejä

Miseries & Misfortunes

Olin ajatellut käyttäväni Luke Cranen Miseries & Misfortunes -roolipeliä hiljattain ilmestyneen Castle Xyntillan -seikkailun “pelimoottorina” ja hankin siten ko. pelin PDF:nä. Kävi ilmi että peli on jo liiankin kaukana perus-D&D:stä että sitä voisi varsinaisesti käyttää lyhyenkään luolastokampanjan sääntöjärjestelmänä, mutta hyvin vaikuttavahan se silti on, etenkin jos haluaa sääntöjärjestelmän joka mallintaa kirjoista ja aikalaiskirjoituksista tuttua kuvaa… Continue reading Miseries & Misfortunes